Pages

Wednesday 13 November 2013

Ungkapan disebalik cip VGA

Salah satu sebab adalah seperti berikut:

-keadaan laptop panas, tempoh penggunaan =1j - 2j kemudian restart secara automatik , hidupkan mesin semula, tetapi laptop run dalam keadaan panas pada kadar cepat" 99% kemudian mati semula. untuk fenomena ini adalah satu kesilapan chipset ".

- Atau mesin sedang berjalan seperti biasa, (Dump blue screen error)skrin biru, kekerapan bluescreen. "ini kes 30% ralat kemungkinan chipset ".

- Mesin berjalan normal tetapi tiada isyarat(signal) pada skrin, singal menyala , lampu bateri masih menyala ketika dipasang bateri , lampu LED HDD dipaparkan, Caps Lock masih keluar lampu , pasangkan monitor LCD luar yang disambungkan melalui port VGA normal berjalan keluar (cara pasang monitor exernal). "Kes ini adalah 60% -70% ralat chipset VGA ".

Cuba ditest(tune) seperti cara berikut:
- menghentikan semua aktiviti Laptop .(shut Off , shutdown)
- Bersihkan dengan teliti dan sistem  kipas dan sistem penyejukan(CPU) , berikan liquid yang baru untuk sink dan CPU VGA (chipset) .
- Beli baru "01 heat sinks ".
- Cara diatas sudah dibuat tetapi masih wujud bug anda terpaksa membuat usaha untuk mengganti chipset VGA,  banyak artikel yang menulis tentang rework di internet, boleh lihat untuk rujukan. 

No comments:

Post a Comment

Contact Form

Name

Email *

Message *